the-copy Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 (redigerad) Någon som vet hur man får fram längden på BC ? Exempel (7cm är rätt, 40 grader är rätt, men om du mäter med linjar, så är det inte rätt): http://upl.mine.nu/uplfolders/upload2/exempelMATTE.jpg Tal: http://upl.mine.nu/uplfolders/upload2/eeeh.jpg edit: UTAN att mäta Redigerad 4 december, 2003 av the-copy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 (redigerad) F*n måste kunna det här men det var så länge sen! Tyvärr! Redigerad 4 december, 2003 av Arman Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Peskele Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 har du glömt att göra matteläxan ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
3reZZ Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 e inte dom andra sidorna 70 grader ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 4 december, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 näe, jag tog hem frivilligt eftersom jag glömde bort hur man ställde upp multiplikation, så jag fastnade där, och nu är jag typ sist Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 orka sätta en gradskiva mot skärmen.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 4 december, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 jag vill inte vet den exakta på jsut den, abra metoden för att ränka ut en sån längd Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
beat Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 va snackar ni för matte här. årskurs? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 Den är väl också 7cm? Talet säger ju att A är 7, B är 7 och C är 7. Fast jag fattade inte atlet rigtigt faktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
beat Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 (redigerad) Den är väl också 7cm? Talet säger ju att A är 7, B är 7 och C är 7. Fast jag fattade inte atlet rigtigt faktiskt. De kan de omöjligt vara för då hade Vinkeln A varit 60 grader (Liksidig triangel, alla sidor lika långa, alla vinklar lika stora (60+60+60=180=Vinkelsumman av en triangel) ) vilket inte är fallet. Kan dock inte komma ihåg hur man ska lösa sånna här uppgifter Redigerad 4 december, 2003 av beat Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 Nej jag kommer inte ihåg, var ju år sen man gjorde sånt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
3reZZ Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 40 + 70 + 70 = 180 ?? rätt eller Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 (redigerad) 40 + 70 + 70 = 180 ?? rätt eller congratulationer, du räknade ut dom 2 okända vinklarna... problemet är bara att det var den rödmarkerade sidans längd han ville ha Redigerad 4 december, 2003 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
beat Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 congratilationer, du räknade ut dom 2 okända vinklarna... problemet är bara att det var den rödmarkerade sidans längd han ville ha hehe wörd Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 Sin40=x/7 x=7*Sin40=5.22 Edit: Så tokigt det kan bli, hade miniräknaren inställt på radianer Rätt svar: 4.50 cm Edit2: Tror jag iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 Det är väl tangens man ska tillämpa i det här fallet? Tan 40 = X/7 X = 0,839 * 7 = 5,873 Svar: 5,873 cm Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 Ska väl inte spela någon roll? Men tydligen gör det det... Satte upp en bisektris, räknade mot den och fick 4.79 cm. Aja, ska nog sova, kan inte tänka riktigt nu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 4 december, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 jag har också nätt den, och den var 4.8 cm, men fattar inget av eran grymnasie grekiska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 (redigerad) Det är väl tangens man ska tillämpa i det här fallet? Tan 40 = X/7 X = 0,839 * 7 = 5,873 Svar: 5,873 cm så kan man ju göra... men tänk efter, räknade du verklighen tang i 7an ?? nää juste tyvärr kommer jag inte heller på nått enklare sätt Redigerad 4 december, 2003 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 4 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2003 Jo jag tycker också att det är lite underligt att en 13-åring får en sån där matteuppgift. Trigonometri brukar man ju oftast inte börja med förren i C eller D-kursen på gymnasiet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts