Jump to content

Amerikaniserat!

Crice
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 40
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nja, är det verkligen så? Det här med att de inte fick sända alkoholreklam gällde ju även TV3 och Kanal5. Sen kom det någon dom i svensk domstol som på något sätt gav dem ett kryphål, så nu är det alltid spritreklam sena tider iaf på trean.

Är det inte så att man inte får göra reklam riktad till barn. Det förhindrar ju dock inte att man gör reklam för leksaker riktad till vuxna (som många leksaksföretag gör, typ Lego) - som sänds på eftermiddagarna... ;)

@ KalleR: Det tycker inte jag. Jag tycker bara att det är postivt att det finns en massa olika språk och kulturer i världen. Jag skulle absolut inte vilja ta bort svenskan! :lol:

Spritreklamen blev laglig i Sverige i början av 2003 och jag har för mig att det var nåt med nån EU-lag som gjorde det. Det är ialla fall inte så vanligt som i andra länder men det beror nog på att bara systembolaget får sälja.

Annars om barninriktad reklam så sänder de som mr whoopee sade från Sverige till Storbrittanien, därifrån tillbaka till Sverige eller till sateliterna om man har parabol.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Neej, jag är inte främlingsfientlig eller så, gillar invandrare jättemycket! Men jag gillar inte USA:s ledning! Bush måste vara den dummaste president dom någonsin haft! Önskar att USA var som när JFK styrde där!

:o

Vad exakt gjorde Kennedy som gör att du gillar honom så mycket? Vad jag vet åstadkom han knappt något alls under sin presidenttid (som vi alla vet blev kortare än beräknat), men han var bra på att tala, riktigt bra. ;)

Halloween

Halloween är ju ett typiskt exempel på hur USA-kåta vi i Sverige är. Jag har absolut inget emot USA (eller jo förresten, en hel del, men inte mer än vad jag har emot andra länder), men jag stör mig på att allt som kommer därifrån (även Storbritannien i viss mån) ska anses vara så oerhört coolt och häftigt. Varför ska exempelvis nästan alla svenska företag ha engelska slogans (som någon redan påpekat)?

Som jag ser det "infördes" Halloween i Sverige för ca fem år sen av butiker och andra handlare som såg ett nytt bra tillfälle att sälja en massa saker till folk.

Men jag gillar Halloween, den är ju numera en av årets stora partyhelger!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad exakt gjorde Kennedy som gör att du gillar honom så mycket? Vad jag vet åstadkom han knappt något alls under sin presidenttid (som vi alla vet blev kortare än beräknat), men han var bra på att tala, riktigt bra. ;)

Halloween

Halloween är ju ett typiskt exempel på hur USA-kåta vi i Sverige är. Jag har absolut inget emot USA (eller jo förresten, en hel del, men inte mer än vad jag har emot andra länder), men jag stör mig på att allt som kommer därifrån (även Storbritannien i viss mån) ska anses vara så oerhört coolt och häftigt. Varför ska exempelvis nästan alla svenska företag ha engelska slogans (som någon redan påpekat)?

Som jag ser det "infördes" Halloween i Sverige för ca fem år sen av butiker och andra handlare som såg ett nytt bra tillfälle att sälja en massa saker till folk.

Men jag gillar Halloween, den är ju numera en av årets stora partyhelger!! :lol:

Halloween i Sverige är ju typ bara till för att affärer ska kunna tjäna massor med pengar på folk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(har endast läst det första medelandet och några under)

Jo sverige amerikaniseras.

Men viasat som visar dem här programen är inte ett svenskt företag (tror att det är engslkt men är inte säker), och att det är sossarna som styr märks inte alls.

Man säljer ju ut allting och skär ner.

Socialdemokraterna stod i början för att produktionsmedlen skulle ägas av staten, men vad gör dem!? Jo dem tar bort posten, gör telia till ett kasst aktiebolag, gör konstiga affärer (tänker på katastrofen som hände på radio för några månader sen och systembolaget).

Redigerad av Sirius
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men viasat som visar dem här programen är inte ett svenskt företag

Amerikanskt!(Inte...det var ett annat Viasat det)

Viasat ingår i konsernen MTG(Är inte det Svenskt? Jan Stenbeck var väl VD för det innan han dog?). Viasat har funnits sedan 1989 och finns idag i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Estland. Kanalen TV3 finns i Lettland, Littauen, Ungern och Ryssland.

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Amerikanskt!(Inte...det var ett annat Viasat det)

Viasat ingår i konsernen MTG(Är inte det Svenskt? Jan Stenbeck var väl VD för det innan han dog?). Viasat har funnits sedan 1989 och finns idag i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Estland. Kanalen TV3 finns i Lettland, Littauen, Ungern och Ryssland.

Precis, men vad vi snackar om är väl att svenskarna amerikaniserar sverige. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

titta på music industrin om man frågar vad folk gillar säger alla d12 eminem slipknot vete f*n vad alla sk*t band heter alla hatar svensk musik för att den är svensk ^_^;):huh:

:huh:

Jo precis! Iofs alla mainstreamband kommer ju typ från USA och stannar "inne" i typ nån månad! LoL! Värdelöst att lyssna på sånt! Spelar ju ingen roll om det ändå försvinner! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men snälla!

Sverige är världens tredje största musikproducerande land, endast usa och england ligger före.

Men något som inte är så vanligt i sverige som det är i usa är hiphop och rap.

det förekommer men vi får inga som blir globalt kända.

Själv så gillar jag brittpop ;)

Alltså gillar du Britney Spears? Usch för henne!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor