Misterwhoopee Skrivet 7 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2003 Det skulle du inte säga om du var en av de tusentals familjer som tvingats flytta från sina hus p.g.a fastighetsskatten. Eller en av de många pensionärer som måste sälja sina hus där dom bott större delen av sina liv eftersom pensionen inte räcker till att betala sossarnas dumma boendeskatt. Straffa dom som har vågat investera i en villa med en saftig skatt! Det är vänstersidans ideologi. Fy fanken säger jag bara. Jag förstår inte hur du kan kalla Socialdemokraterna för ett parti åt vänster, Fram till typ Palmes död kanske, men se nu hur det ser ut, Staten äger inte många företag, och dem som ägs är väl halvprivatiserade. Att företag är privata är väl allt annat än vad Vänstern förespråkar? Och trotts att kommunala och offentliga enheter fungerar sämre och nedskärs betalas det högre skatt. Det kallar inte jag vänster. Förr i världen kunde till exempel S.J Statens Järnvägar betala ut en stor vinst på flera miljoner, men nu behöver dem istället miljarder för att undgå konkurs, Det som är nu vet jag inte riktigt vad man ska kalla... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 7 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2003 Kommunism? Ni som vill ha det måste skämta, eller så vet ni inte vad kommunism innebär. Det är en väldigt fin tanke att alla männsikor ska leva på exakt samma villkor, vara lika rika (eller fattiga), köpa likadana kläder och husm, etc, etc. Det hela brister dock direkt då det är en enorm dubbelmoral i det hela. Det måste ju trots allt finnas några som bestämmer vad det är som ska produceras, vilka sorts hus som ska byggas, vilken modell och färg det ska vara på de t-shirts som görs, och så vidare, och så vidare. Alla människor kommer alltså inte att leva på samma villkor och efter samma förutsättningar. En annan mycket viktig faktor att beakta är att kommunism aldrig har fungerat. Se på Sovjetunionen, Kina, Vietnam, Kuba, you name it! Eller kanske på det kommunistland som är mest aktuellt idag, Nordkorea. Efter Koreakriget på 1950-talet delades Korea i två länder: Nordkorea och Sydkorea. Nordkorea blev (och är fortfarande) hårt kommunistiskt, människorna där är utfattiga idag och befolkningen svälter. Sydkorea blev en demokratiskt kapitalistisk republik och är idag ett mycket rikt och välmående land, med en ekonomi i klass med Japans (nåja, inte riktigt, men inte långt efter). Någon som har sett en intervju med en nordkorean någon gång? (Under damfotbolls-VM tidigare i höst var det nån sådan och även under Sydney-OS 2000.) Herregud de vågar ju knappt säga ett ord till reportern av rädsla för att råka illa ut om de säger "fel" saker. Istället svarar de kanske med två ord och sedan översätter tolken det i 30-40 sekunder med de mest diplomatiska ordvalen som kan tänkas. Varför? De är rädda för den kommunistiska regimen så klart. Detta var ett exempel, det finns alltför många andra. Och som jag skrev tidigare finns det inte ett enda, jag upprepar, inte ett enda exempel på att kommunsim i verkligheten blivit så fint, vackert och bra som det var meningen (om det nu överhuvdtaget var meningen..?). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 7 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2003 Hm, delar upp det i två poster. Dels eftersom det blir så långt annars och dels eftersom de handlar om olika saker. @ Arvid: Självklart är det skillnad på rik och rik. För en svältande familj i Afrika är jag oerhört, oförskämt rik med mitt studiebidrag på 950 kr i månaden. Men för Percy Barnevik (som ju bara fick behålla ca hälften av de 900 miljonerna han fick i avgångsvederlag från ABB) är jag utfattig. Med det menar jag inte att fastighetsskatten, arvsskatten, dubbelbeskattningen på aktier, mm är rättvis. Jag menar bara att det inte heller är rättvist att låta missbrukare, pensionärer, arbetslösa ensamstående småbarnsföräldrar, invandrare, mfl som knappt har så det räcker till det allra nödvändigaste klara sig bäst de vill sälva. Och detta bara för att ett par hundra (eller tusen kanske?) familjer i övre medelklassen ska få bo kvar i sina villor på 160 kvadrat i någon lite "fiiinare" förort till Sthlm eller Malmö istället för att antingen köpa ett mindre hus eller att flytta lite längre ut från stan. Dessutom är ju arvsskatten på väg att ändras. Från och med årsskiftet blir arv mellan makar helt skattefria, vilke i de flesta fall innebär att de pensionärer du pratar om kan bo kvar om deras make/maka dör. Fastighetsskatten borde kunnas göra lite mer flexibel och ta hänsyn till mer än husets marknadsvärde och de boendes inkomster (för det är väl endast det som det tas hänsyn till idag?). Kanske skulle man också se på vilka extra kostnader som finns i jämförelse med andra regioner i Sverige? Dubbelbeskattningen på aktier tycker jag är helt sjuk och omoralisk. För er som inte vet innebär denna dubbelbeskattning följande: Om ett företag går med vinst får det betala skatt på vinsten, helt naturligt och mycket bra, så ska det vara. Det sjuka är bara att om detta företag väljer att betala ut en del av sin vinst till de som äger företaget, aktieägarna, måste även de betala skatt, 30%, på detta belopp. Detta förlorar privatperoner på som tvingas betala skatt på redan skattade pengar. Nej, bort med den och förändra fastighetsskatten samt sänk inkomstskatten. Höj miljöskatterna istället. Det skulle gynna alla! Om George W Bush: Vad han gör i inrikespolitken har jag ingen koll på. Förutom att han drar ner lite överallt för att kunna skrapa ihop de 80 miljarder dollar som behövs för att finansiera Irakkriget och återuppbyggnaden av nämnda land. (Detta skulle i och för sig inte varit annorlunda med en annan president eftersom i stort sett hela senaten står bakom honom.) Vad jag inte gillar med Bush är hans utrikespolitik. Jag tänker då inte främst på Irakkriget och Afghanistan - USA:s "förebyggande" antiterroristkrig - det tar för lång tid att gå in på dem. Utan på hans totala nonchalans för andra länder och internationella avtal och överenskommelser som i stort sett varenda land över hela jordklotet skrivit på och följer. Kyotoprotokollet till exempel (som syftar till att minska mängden utsläpp av gaser som bidrar till växthuseffekten) vägrar USA att underteckna och kräver extrema undantag som i stort sett urvattnar hela överenskommelsen. För det skulle ju inte vara bra för en sittande president att skriva under något internationellt avtal som drabbar det egna landets industrier, man måste ju tänka på nästa val... Hmm... Vänta lite förresten... När jag tänker efter är det nog inte utrikespolitiken jag ogillar mest hos USA utan inrikespolitiken. Den kommer alltid i första hand. Det spelar ingen roll vad som händer i mellanöstern, Afrika, Asien eller Europa för den delen, bara det inte påverkar USA negativt. Först när det känns på hemmaplan och det kan få politiska konsekvenser inom landet agerar USA. USA är den sista riktiga stormakten, men de tar inte sitt ansvar för miljö, U-landshjälp, med mera. Skulle de göra det skulle många andra länder följa efter tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 7 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2003 Ska kommunism kunna fungera så får folk allt ta sig i kragen och sluta ändra på sitt egotrippade betende... Precis, just därför är kommunismen en omöjlighet. Det är en omöjlighet att få folk att inte vara egotrippade i den värld vi lever i. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ElGato Skrivet 7 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2003 Det skulle du inte säga om du var en av de tusentals familjer som tvingats flytta från sina hus p.g.a fastighetsskatten. Eller en av de många pensionärer som måste sälja sina hus där dom bott större delen av sina liv eftersom pensionen inte räcker till att betala sossarnas dumma boendeskatt. Straffa dom som har vågat investera i en villa med en saftig skatt! Det är vänstersidans ideologi. Fy fanken säger jag bara. Innan du förkastar ett system på grund av en sak kan du ju granska det du tror på istället. Du verkar vara rätt mycket åt höger då om du nu är så fruktansvärt negativ mot vänstern. Kan du förklara vilket paradis det skulle vara att leva i ett höger-samhälle? Låter ju jättebra med ett samhälle där segregering ingår i grundstommen. "Håll hårt som fan i det du har och dela inte med dig med nån annan". Är detta något man skall gå efter istället? För övrigt skall inte ett samhälle vara helt vänster eller höger.. man borde skippa hela skitet med vänster-högersystemet. Bara komma på en jävligt bra lösning för hur samhällen skall vara och köra på den och skita i om åsikter är höger eller vänster och bara acceptera att man tycker olika. Men det är grundproblemet.. allt skall systematiseras och katalogiseras. Så fort man öppnar munnen placeras man i ett fack.. Inte undra på att det uppstår spänningar.. Så fort man får minsta vink att någon är i ett fack man inte tycker om så är det fullt krig, vad man missar är att man säkert kan dela en massa andra åsikter och tankar.. Men nu är det så att man är antingen höger eller vänster.. eller en blekfis i mitten som inte vet nånting. Allt suger.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 7 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2003 Men nu är det så att man är antingen höger eller vänster.. eller en blekfis i mitten som inte vet nånting. Allt suger.. Finns ju en lite tydligare skala än den..Vänster, Höger, Tillväxt & Miljö...Fast jag förstår att du inte gillar systemet överhuvudtahet... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
saffecool Skrivet 8 december, 2003 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2003 Ehh va??? Så här Jorå (euro ( engelska utalet ) ) jorå(engenkilgen jodå) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 18 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2004 Jag tror på kommunism. Folk måste ändra tankesätt. Folk lever efter; ta det du kan, kör över alla andra på vägen. Jämställdhet i samhället: JA! Löneklyftor: NEJ! Segregation: NEJ! Vänsterpartiet: JA! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 18 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 18 januari, 2004 Precis, just därför är kommunismen en omöjlighet. Det är en omöjlighet att få folk att inte vara egotrippade i den värld vi lever i. Tyvärr ligger det i människans natur att vara självcentrerad. det är så man fungerar. tex när man gör något gott mot en person gör man det inte för att vara snäll, även fast man satsar 100% på att vara generös som f*n. man gör tjänster etc för att få erfarenhet och så att man kan "skryta" med vad man har gjort för att man ska bli ännu mer omtyckt. det blev en aning babbel, sånt är jag känd för, det jag ville säga var dock att egoism är inte enbart en inställning till livet eller så, det är också en del av människans naturliga beteende. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Tyvärr ligger det i människans natur att vara självcentrerad. det är så man fungerar. tex när man gör något gott mot en person gör man det inte för att vara snäll, även fast man satsar 100% på att vara generös som f*n. man gör tjänster etc för att få erfarenhet och så att man kan "skryta" med vad man har gjort för att man ska bli ännu mer omtyckt. det blev en aning babbel, sånt är jag känd för, det jag ville säga var dock att egoism är inte enbart en inställning till livet eller så, det är också en del av människans naturliga beteende. Men det finns männsikor som sysslar med altruism, vilket innebär att man sysslar med välgörenhet för andras skull och inte sin egen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Det finns väldigt få såna. Och tro mig, djupt nere i dom finns det ett egoistiskt motiv i deras aktioner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Och tro mig, djupt nere i dom finns det ett egoistiskt motiv i deras aktioner. Varför då? ...alla är inte som du Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 nej alla är inte som jag. och det är inte mitt fel om du inte vill förstå Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 skribb, jag vet inte hur det är med dig men jag har gjort grejer för andra fastän jag absolut inte vill eller tjänar nåt på det, jag har också gjort saker för några för att vara schysst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Alla människor här i världen (t.om. Bush) har nog gjort något utan att det gynnar en själv (skribb du med). Om du inte förstod så retades jag bara med dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 skribb, jag vet inte hur det är med dig men jag har gjort grejer för andra fastän jag absolut inte vill eller tjänar nåt på det, jag har också gjort saker för några för att vara schysst. Men varför gör du det då? Jo, för att du mår bättre. Då gynnar ju det dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Thanks for clearing up my point. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Så vart kommer ord som altruism, osjälviskhet,oegennytta osv.? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 ett av människans många påhitt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 19 januari, 2004 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2004 Men varför gör du det då? Jo, för att du mår bättre. Då gynnar ju det dig. Nej för att jag känner att jag måste. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts