3reZZ Skrivet 21 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 det e lixom så.. att jag har fobi för att läsa upp nått för hela klassen :"> någon som tycker det e jobbigt att läsa upp ? några råd... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 21 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 Jag läste en retorikkurs förra året och då var det massa övningar vi skulle göra framför klassen. Bl.a. en där man drog en papperslapp ur en skål, på lappen stod det ett ord och så skulle man prata om det ordet i en-två minuter med inledning, avslutning och hela faderullan. Det var rätt jobbigt, och svårt, första gången faktiskt. En annan övning som var för jävligt sjuk gick ut på att man var två eller tre personer som skulle beskriva ett visst händelseförlopp med hjälp av ord och sedan skulle de andra gissa vad man försökte beskriva. Låter väl inte så svårt? Problemet var bara att man bara fick prata nonsens-språk alltså typ: "gnä hurgre fa wroätala", sjukt svårt! Och pinsamt... Jag har absolut ingen fobi för att prata framför folk, men jag kan inte heller säga att jag har väldigt lätt för det, som vissa verkar ha. Efter diverse övningar i den kursen måste jag säga att jag har betydligt lättare för det nu, det gäller bara att "träna" lite så kommer det gå bättre och bättre för varje gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 21 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 Jag har inte så svårt för det. Lite pinsamt är det kanske men inte så farligt. Det är väl egentligen inget som är så farligt? Om man säger eller gör fel är det bara att bjuda lite på dig själv eller/och forsätta. Och förresten vad gör det om 100 år? PS: Ska ha sån grej imon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 21 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 Jag har absolut inge problem ! Jag kan läsa saker eller bara stå längst fram och snacka ! Jag är inte blyg eller rädd Det är jag glad över ! Men du kan ju alltid träna framför spegeln, och tro på dig själv ! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 21 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 vi hade debatt igår på SO:n, alltså parlamentet-aktig debatt, 2 grupper 4 i varje, som skulle argumentera om Dödshjälp är bra eller inte. I min grupp var en sjuk, men vi körde endå. Vi var för, medan de andra var emot. Själv är jag ju inte precis jättemodig eller vad amn ska kalla det för, men jag försökte endå. i min grupp var det jag, en kille och en tjej, och som vanligt vågar tjerna knappt säga något ( ), men hon gjorde väl något i alla fall till skillnad från de andra grupperna. Våra motståntare gjorde bort sig ela tiden med tex argument om att ifall det skulle bli lagligt skulle vilken frisk människa som helst kunna ta självmord osv. Det slutade med att vi vann, och jag hade "argumenterat" mest i vår grupp, svarat på publikens frågor och sagt motargument till den andra gruppen. I början varje jag ganska röd om kinderna, om ni fattar vad jag menar, men efter tio minuter så tänkte jag inte på det. Det var väl det jag tänkte berätta, man måste alltid försöka att inte tänka på att man pratar inför publik, utan istället att man bara snackar med sina polare tex. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 21 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 Redovisade om min PRAO igår faktist. Gick bra, men jag var riktigt nervös innan. Så är det alltid, när man väl börjat babbla är det inte så farligt längre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
LunCh Skrivet 22 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2003 Tycker det är jobbigare att prata med tjejer faktist. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
beat Skrivet 22 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2003 Tycker det är jobbigare att prata med tjejer faktist. välkommen i klubben Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 22 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2003 Usch, jag avskyr verkligen att tala inför klassen... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 23 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2003 För några år sedan var jag alltid nervös för muntliga framträdande... Men nu är den tiden över, vi har tränat mycket på muntliga framträdande på svenskan. Förra terminen lyckades jag ha ett muntligt föredrag i 15 min om pyramider utan att titta på några papper. Det gick riktigt lyckat och jag hade med publiken hela tiden! Numera är jag aldrig nervös.. En liten lista över viktiga saker man ska tänka på: 1. Ha kontakt med publiken 2. Plugga på ordentligt om ämnet (så du slipper att titta i papper) 3. Ha en ordnad "röd tråd" i din redovisning. 4. Gör något speciellt förutom att bara prata, tex rita och förklara något på tavlan, spela upp något ljud etc. 5. Använd alltid OH-papper om du kan. Gärna 3-4 st om du har en lång redovisning 6. Skifta tonhöjd. Markera noga med rösten vad som är viktigt. Genom att skifta tonhöjd är det mycket enklare att få med publiken. 7. Ha alltid en bra/rolig inledning och slut. Ett annat sätt är att stå och läsa upp en text innantill. Då kanske man också är trygg men det lär knappast bli något bra betyg och halva klassen lär ha somnat när du är klar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 23 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2003 Här kommer min: Titta alltid längst bak på publiken, det hjälper, tro mig! ... och läs på! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SuXx Skrivet 28 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2003 Mitt tips hämtat från en program:Tänk dig alla snygga tjejer i klassen i underkläderna Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fredrico Skrivet 28 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2003 Min SO lärare sa att han också var nervös för att prata inför grupp när han var i min ålder. Och han sa att man ska ta ett djupt andetag och gå upp... det känns faktiskt lite bättre @SuXx, varför inte utan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 28 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2003 det går inte att föreställa sig det, det vore väll himmlen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 28 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2003 det går inte att föreställa sig det, det vore väll himmlen? Eller så drömmer man bort... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_-MadeMaN-_ Skrivet 28 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2003 Om man tänker på det när man står mitt framför klassen då kan man ju knappt prata.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SuXx Skrivet 28 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2003 (redigerad) Min SO lärare sa att han också var nervös för att prata inför grupp när han var i min ålder. Och han sa att man ska ta ett djupt andetag och gå upp... det känns faktiskt lite bättre @SuXx, varför inte utan? Då blir det bånge. Ne, men det är faktiskt svårare att tänka nån utan kläder, än i bara underkläder. Redigerad 28 november, 2003 av SuXx Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 28 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2003 nästa vecka är det bad för oss (på hälsan) YES!!!!!! mumma!!! (lol, förutom fet emma! haha ! hon är sketa fet! fast lite synd om henne iofs, men ändå ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
3reZZ Skrivet 28 november, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 november, 2003 fettt omysigt.. ska ha ett föredrag på 5 till 10 min.. men 2 kompisar till.. 4 december.. på engelska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kariya Skrivet 29 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 november, 2003 jag tycker inte de är så pinsamt, inte om man känner alla. fast för 2 veckor sen skulle jag redovisa om araberna, så kom jag till denna meningen: Dom gav sig också av till sydafrika för att köpa svarta slavar (negrar) för att vara tydlig hade jag negrar inom parentes. ni undrar säkert varför jag skrattar, men liksom de kunde ha stot i boken slavar eller nåt. varför just svarta? dom ville väl vara upprikitiga Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts