the-copy Skrivet 18 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2003 (redigerad) Nu är den här! Den officiella Linux tråden! Här kan vi snacka linux och om våra h4xx0r(<-ta inte det seriöst) äverntyr i terminalen. Är alltid lika kul då man har installerat linux och inte internet fungerar, man provar ett kommando (dhcpcd eth0), och vippps, så funkar det Redigerad 20 april, 2004 av the-copy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 18 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2003 (redigerad) Låter lite Nördigt ? Btw...va betyder Haxxor ? *POST* 999 Redigerad 18 november, 2003 av Ferkurz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 18 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2003 Låter lite Nördigt ? Btw...va betyder Haxxor ? *POST* 999 Ordet "h4xx0r" står för "hacker", men (inte för att vara taskig mot dig, the-copy) används mest av "icke-hackers". Sitter och försöker få igång lite drivrutiner till mitt ljudkort, har problem både i stationära och laptop-datorn. Trodde nästan jag skulle lyckas igår, men nej... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 18 november, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 november, 2003 (redigerad) det var mest oseriöst det där med h4xx0r men prova att köra alsa-conf Redigerad 18 november, 2003 av the-copy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 19 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 19 november, 2003 Någon som har testat Fedora än? Är ganska pissed-off på Red Hat eftersom dom i fortsättningen kommer att ta 3000 kr betalt för deras Linux-system. Har laddat ner alla skivor till det och ska bränna dom så fort jag får tid. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 19 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 19 november, 2003 Någon som har testat Fedora än? Är ganska pissed-off på Red Hat eftersom dom i fortsättningen kommer att ta 3000 kr betalt för deras Linux-system. Har laddat ner alla skivor till det och ska bränna dom så fort jag får tid. Funderar på att testa Fendora... Men Red Hat suger ju ändå... Det är så buggigt. T.ex. när jag är inne i x-servern och byter till en terminal så startas x-servern om! Riktigt störande! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 19 november, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 november, 2003 Det har ju inget att göra med att det är red hat, X är ju ett program isig, prova kompilera om en ny verision av X, En dist är inte ett eget linux, utan ett linux paket med olika program. Eller så kan du prova att kolla på XF86Config filen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 19 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 19 november, 2003 Kalla mig inte noob nu, men vars kan få tag i ett gratis linux system? Och är FreeBSD bättre än Linux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 19 november, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 november, 2003 (redigerad) linux är gratis, men distar är också gratis! ftp.sunet.se (loggain med din email eller anonymous) sen pub, sen Linux, sen disturbitation(stvn), sen välj dist (ta mandrake eller RH om du är ny) Redigerad 19 november, 2003 av the-copy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 20 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2003 linux är gratis, men distar är också gratis! ftp.sunet.se (loggain med din email eller anonymous) sen pub, sen Linux, sen disturbitation(stvn), sen välj dist (ta mandrake eller RH om du är ny) Eller varför inte gå direkt på Slackware? (Gör inte det, Scraw ) @ the-copy: Jo, iofs. Men en annan sak som jag inte gillar med RH är att som standard behöver man inte äns ha ett användarkonto för att stänga av datorn. Snacka om att förstöra allt snack om att Linux är så säkert. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 20 november, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 november, 2003 behöver man inte ha root-rättigheter för att stänga av? kan man köra shutdown -h now utan att ha root? fy fan va dåligt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 21 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 behöver man inte ha root-rättigheter för att stänga av? kan man köra shutdown -h now utan att ha root? fy fan va dåligt! Jo, i terminalen måste man ha root-rättigheter, men inte i X-servern. Där man loggar in finns det en meny som heter System, där går det att välja starta om och stänga av. Man kan alltså stänga av utan att ha ett vanligt användarkonto! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 21 november, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 alltså, man måste ha ett anändarkonto för att starta X, om man har rättigheter till programmet då... Men som jag fattar det så kan en SSH användare stänga av datorn (ellet telnet) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 21 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 alltså, man måste ha ett anändarkonto för att starta X, om man har rättigheter till programmet då... Men som jag fattar det så kan en SSH användare stänga av datorn (ellet telnet) Man måste ju inte alls ha ett användarkonto för att starta X, det startas ju automatisk när man startar datorn. (som standard i RH) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZalCiNoWa Skrivet 21 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 Man måste ju inte alls ha ett användarkonto för att starta X, det startas ju automatisk när man startar datorn. (som standard i RH) Det är RödaHatten ju! PS. Försök aldrig installera FreeBSD... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 21 november, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 november, 2003 Man måste ju inte alls ha ett användarkonto för att starta X, det startas ju automatisk när man startar datorn. (som standard i RH) Runelvels? Har du hört talas om det? Ändra i /etc/inittab för att fixa till Följande nivåer finns i Linux 0 - Stop (halt) 1 - Singel-user 2 - Multi-user, utan nätverk 3 - Multi-user, men nätverk 4 - Används inte (???) 5 - Multi-user, med X 6 - Reboot Alltså runlevel 5 används av redhat normalt. Men du borde ändra på det, till 3, du startar i konsolen med nätverk! För att ändra på det så letar du upp raden :id:#:initdefault;, där # motsvarar din runelvel, ändra den till 3, spara, och starta om, taa daaa! btw, hur gick det med ljudet? edit: fixade till ett ; vid initdefault Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 22 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2003 Jag har inte Linux men jag har en kompis som hade det och jag fattar inte vad det e för skillnad jag mena enligt min kompis så var det bara svårt att instalera och så vidare men jag tycker då att varför skaffa linux om det bara e krångligare och tydligen va det sådan här MS-Dos komandon och jag hade GTA(1) på en gammal data och jag startade det i dos (ända sättet) och jag tyckte det va jobbigt så om det e ännu svårare så e det bara slöseri med tid tycker jag hehehe MVH mig... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dempaboy Skrivet 22 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2003 bild haha lollinux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Green_Goblin Skrivet 22 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2003 jag undrar varför Linux är emot Windows? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dempaboy Skrivet 22 november, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2003 det är snarare tvärt om Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts