Jump to content

Den officiella Linux tråden

the-copy
 Share

Recommended Posts

Nu är den här!

Den officiella Linux tråden!

Här kan vi snacka linux och om våra h4xx0r(<-ta inte det seriöst) äverntyr i terminalen. :D

Är alltid lika kul då man har installerat linux och inte internet fungerar, man provar ett kommando (dhcpcd eth0), och vippps, så funkar det ^_^

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter lite Nördigt ? B)

Btw...va betyder Haxxor ? :D

*POST*

999 :D

Ordet "h4xx0r" står för "hacker", men (inte för att vara taskig mot dig, the-copy) används mest av "icke-hackers". :P

Sitter och försöker få igång lite drivrutiner till mitt ljudkort, har problem både i stationära och laptop-datorn. :D

Trodde nästan jag skulle lyckas igår, men nej... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har testat Fedora än? Är ganska pissed-off på Red Hat eftersom dom i fortsättningen kommer att ta 3000 kr betalt för deras Linux-system.

Har laddat ner alla skivor till det och ska bränna dom så fort jag får tid.

Funderar på att testa Fendora...

Men Red Hat suger ju ändå... Det är så buggigt. ^_^

T.ex. när jag är inne i x-servern och byter till en terminal så startas x-servern om! :lol:

Riktigt störande! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

linux är gratis, men distar är också gratis! :D

ftp.sunet.se

(loggain med din email eller anonymous)

sen pub, sen Linux, sen disturbitation(stvn), sen välj dist (ta mandrake eller RH om du är ny)

Eller varför inte gå direkt på Slackware? ;) (Gör inte det, Scraw :P )

@ the-copy: Jo, iofs. Men en annan sak som jag inte gillar med RH är att som standard behöver man inte äns ha ett användarkonto för att stänga av datorn. :lol:

Snacka om att förstöra allt snack om att Linux är så säkert. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

behöver man inte ha root-rättigheter för att stänga av?

kan man köra shutdown -h now utan att ha root? fy fan va dåligt!

Jo, i terminalen måste man ha root-rättigheter, men inte i X-servern.

Där man loggar in finns det en meny som heter System, där går det att välja starta om och stänga av. Man kan alltså stänga av utan att ha ett vanligt användarkonto!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

alltså, man måste ha ett anändarkonto för att starta X, om man har rättigheter till programmet då... :lol:

Men som jag fattar det så kan en SSH användare stänga av datorn (ellet telnet)

Man måste ju inte alls ha ett användarkonto för att starta X, det startas ju automatisk när man startar datorn. ;) (som standard i RH)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste ju inte alls ha ett användarkonto för att starta X, det startas ju automatisk när man startar datorn. :lol: (som standard i RH)

Runelvels? Har du hört talas om det? ;)

Ändra i /etc/inittab för att fixa till

Följande nivåer finns i Linux

0 - Stop (halt)

1 - Singel-user

2 - Multi-user, utan nätverk

3 - Multi-user, men nätverk

4 - Används inte (???)

5 - Multi-user, med X

6 - Reboot

Alltså runlevel 5 används av redhat normalt.

Men du borde ändra på det, till 3, du startar i konsolen med nätverk!

För att ändra på det så letar du upp raden :id:#:initdefault;, där # motsvarar din runelvel, ändra den till 3, spara, och starta om, taa daaa! btw, hur gick det med ljudet?

edit: fixade till ett ; vid initdefault ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte Linux men jag har en kompis som hade det och jag fattar inte vad det e för skillnad jag mena enligt min kompis så var det bara svårt att instalera och så vidare men jag tycker då att varför skaffa linux om det bara e krångligare och tydligen va det sådan här MS-Dos komandon och jag hade GTA(1) på en gammal data och jag startade det i dos (ända sättet) och jag tyckte det va jobbigt så om det e ännu svårare så e det bara slöseri med tid tycker jag hehehe

MVH mig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor