Jump to content

Filosofiska Topicen

Space Hunter2001
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 53
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ny lek! :teehee:

Gissa filosofen:

......... tvivlade på allt som gick att tvivla på. Men så kom han att tänka på att han själv tänkte när han satt och tvivlade på att något alls existerade i världen: "Cogito ergo sum!" (jag tänker, därför är jag). Vem är filosofen? ;)

Ingen som svarat på den här än ser jag.. då tar jag chansen ;)

Kan det möjligtivs ha varit Descartes?

Föresten är en mera korrekt översättning av Cogito ergo Sum - Jag tänker alltså finns jag till.. (pluggat latin) ;)

Vilken filosof var det som dog av att få en sköldpadda i huvudet då? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte yttra mig lite om det här med religion också..

Religion är helt ok, om man känner trygghet och en mening med livet i religionen så kan det inte vara annat än positivt.

Det hade dock varit kul att se hur världen hade sett ut utan religion, om det hade varit fler eller färre krig.

För mig är religion inget mer än meningslöst babbel och sagoberättelser (notera dock att jag respekterar allas åsikter och den som finner trygghet i religion har jag inget emot, bara kul för den personen).

Jag anser att allt detta med helgon och mirakel och gudar hit och dit är inget mer än sagor, ljug och påhitt.

Hur kommer det sig att det inte uppenbarar sig någon Guds son och vår frälsare i modern tid?

Hur kommer det sig att alla religiösa mirakel osv. hände för flera hundra år sedan men inte nu längre?

Mitt svar: Vetenskapen!

Vi vet mer och mer om människokroppen och hur den fungerar.

Människor idag drabbas av precis samma hjärn-släpp som förr i tiden, bara det att förr i tiden visste ingen vad det berodde på.

För bara lite mer än 100 år sedan brände man "häxor" så fort någon betedde sig lite konstig (eller bara råkade bli utpekad som häxa).

Det finns precis lika många psykiskt störda människor nyförtiden som det alltid funnits.

Skillnaden nu är att när någon inte har en verklighetsuppfattning och springer runt och anser sig vara Guds son, odödlig, kunna bota folk eller något annat allmänt "mirakel"-människo-aktigt, får denna personen psykisk hjälp.

Hamnar på anstalt och får knapra mediciner resten av livet, eller tills han/hon kommer på bättre tankar.

Vad visste man förr i tiden om hjärnan? Inte mycket.

Om någon dåre gick runt och påstod sig vara eller kunna mirakel-grejer kan denna person fått en del anhängare som såg upp till honom/henne.

Med tiden sprids historer om denna säregna person. Historierna blir allt vidare och spännande. Det läggs till detaljer och ljugs ihop en hel del för att få det hela intressant.

Snart har man ett utkarvat Guds sändebud av den där token som sprang runt naken och trodde han var en tulpan.

Alla helgon-historier och mirakel-händelser i alla religioner behöver inte vara påhitt, det kan mycket väl vara så att det är personer som ligger till grund för de flesta karaktärerna.

Men allt eftersom historerna spred sig växte dessa psykopater och fick en helt annan roll än vad psykopater i dagens samhälle får.

Ta heliga Birgitta t.ex, Sveriges och Vadstenas stolthet.. vårt eget Helgon.

En psykiskt sjuk människa, led väl förmodligen av hybris, schizofreni och andra roliga saker.

Nu ber folk till henne, vördar hennes kloster, tittar på avbildningar av henne och känner sig upprymda.

Skulle vara kul att se dagens psykopater få samma behandling.

Borde vi inte ta och göra ett helgon av Anna Lindhs mördare t.ex?

(måste förmodligen säga det igen, de som finner trygghet i religionen har jag inget emot (förutom extremer som jehovas vittnen osv. som för det till en helt annan nivå), man får ha vilken tro man vill.. bara för att jag anser att biblens helgon är överdrivna sagor om psykiskt sjuka människor, betyder inte det att jag ser ned på dig som finner trygghet och livsmening i dessa berättelser) (själv finner jag trygghet och livsmening i serien Rocky t.ex) :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som svarat på den här än ser jag.. då tar jag chansen ^_^

Kan det möjligtivs ha varit Descartes?

Föresten är en mera korrekt översättning av Cogito ergo Sum - Jag tänker alltså finns jag till.. (pluggat latin) :P

Vilken filosof var det som dog av att få en sköldpadda i huvudet då? (w00t)

Descartes är helt rätt! Det verkar som vi har en filosofiexpert på forumet!?.. :unsure:

"Jag tänker alltså finns jag till" är säkert en mer korrekt översättning, kom inte riktigt ihåg hur det var (vi hade ju prov på det här för några veckor sen). :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte yttra mig lite om det här med religion också..

Religion är helt ok, om man känner trygghet och en mening med livet i religionen så kan det inte vara annat än positivt.

Det hade dock varit kul att se hur världen hade sett ut utan religion, om det hade varit fler eller färre krig.

För mig är religion inget mer än meningslöst babbel och sagoberättelser (notera dock att jag respekterar allas åsikter och den som finner trygghet i religion har jag inget emot, bara kul för den personen).

Jag anser att allt detta med helgon och mirakel och gudar hit och dit är inget mer än sagor, ljug och påhitt.

Hur kommer det sig att det inte uppenbarar sig någon Guds son och vår frälsare i modern tid?

Hur kommer det sig att alla religiösa mirakel osv. hände för flera hundra år sedan men inte nu längre?

Mitt svar: Vetenskapen!

Vi vet mer och mer om människokroppen och hur den fungerar.

Människor idag drabbas av precis samma hjärn-släpp som förr i tiden, bara det att förr i tiden visste ingen vad det berodde på.

För bara lite mer än 100 år sedan brände man "häxor" så fort någon betedde sig lite konstig (eller bara råkade bli utpekad som häxa).

Det finns precis lika många psykiskt störda människor nyförtiden som det alltid funnits.

Skillnaden nu är att när någon inte har en verklighetsuppfattning och springer runt och anser sig vara Guds son, odödlig, kunna bota folk eller något annat allmänt "mirakel"-människo-aktigt, får denna personen psykisk hjälp.

Hamnar på anstalt och får knapra mediciner resten av livet, eller tills han/hon kommer på bättre tankar.

Vad visste man förr i tiden om hjärnan? Inte mycket.

Om någon dåre gick runt och påstod sig vara eller kunna mirakel-grejer kan denna person fått en del anhängare som såg upp till honom/henne.

Med tiden sprids historer om denna säregna person. Historierna blir allt vidare och spännande. Det läggs till detaljer och ljugs ihop en hel del för att få det hela intressant.

Snart har man ett utkarvat Guds sändebud av den där token som sprang runt naken och trodde han var en tulpan.

Alla helgon-historier och mirakel-händelser i alla religioner behöver inte vara påhitt, det kan mycket väl vara så att det är personer som ligger till grund för de flesta karaktärerna.

Men allt eftersom historerna spred sig växte dessa psykopater och fick en helt annan roll än vad psykopater i dagens samhälle får.

Ta heliga Birgitta t.ex, Sveriges och Vadstenas stolthet.. vårt eget Helgon.

En psykiskt sjuk människa, led väl förmodligen av hybris, schizofreni och andra roliga saker.

Nu ber folk till henne, vördar hennes kloster, tittar på avbildningar av henne och känner sig upprymda.

Skulle vara kul att se dagens psykopater få samma behandling.

Borde vi inte ta och göra ett helgon av Anna Lindhs mördare t.ex?

(måste förmodligen säga det igen, de som finner trygghet i religionen har jag inget emot (förutom extremer som jehovas vittnen osv. som för det till en helt annan nivå), man får ha vilken tro man vill.. bara för att jag anser att biblens helgon är överdrivna sagor om psykiskt sjuka människor, betyder inte det att jag ser ned på dig som finner trygghet och livsmening i dessa berättelser) (själv finner jag trygghet och livsmening i serien Rocky t.ex) (w00t)

nej enligt mig är religiorner egentligen ett sätt att berätta om moral och etik jag menar iaf hinuismen och buddhismen säger mycket sånt te.x ghandi som tog ett helt rike utan att använda våld i huvud taget relgiornerna kanske inte är sanna men dom säger ändå mycket om hur vi ska bete oss osv osv jag tror nog at relgioner ändå håller upp samhället det är iaf vad jag tror

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Descartes är helt rätt! Det verkar som vi har en filosofiexpert på forumet!?.. :unsure:

"Jag tänker alltså finns jag till" är säkert en mer korrekt översättning, kom inte riktigt ihåg hur det var (vi hade ju prov på det här för några veckor sen). ;)

Hehe.. filosofiexpert skulle jag nog inte säga.. :">

Man brukar översätta det där till "jag tänker alltså är jag", men för den som pluggat latin vet man att en sån äversättning inte ger många poäng på ett prov, då man måste översätta exakt efter tempus, böjning, kasus osv.. kan ju dock bli lite jobbigt för omgivningen när det kommer såna bessrewissrar och klagar på varenda stavelse (w00t)

@PenuM

Man tackar! ^_^

@Dinosaurie-fis-teorin

Nja de fes väl inte direkt ihjäl sig.

Snarare så att de kvävde luften med sina surisar och ändra klimatet såpass att växtlighet inte fick näring och dog ut... eller? Har inte läst den teorin, men det låter synnerligen likt dagens problem men avgasföroreningar från trafik och städer.

Jag tror snarare på meteorit-teorin..

Är det inte på Gotland det finns tydliga spår kvar efter jättemeteoriter som flyttat landmassan på vissa ställen?

Dessutom har det nämnts tidigare att kol-14 metoden är oprecis.

Den är oprecis på kort tid, men på lång tid blir den väldigt precis.

Man kan räkna ut hur gammalt något är med endast en differential på ett par månader om jag inte minns helt fel.

Dessutom om kol-14.metoden skulle vara kass och oprecis, hur kommer det sig att gamla grav-fynd osv. överensstämmer med texter daterade vid samma tidpunkt?

Skulle vilja se den som klagar på kol-14 ta fram en metod som gör åldersbestämmelser exaktare ;)

Än så länge har man inte hittat något bevis på att dinosaurier left samtidigt med homo sapiens. Nu menar jag dinosaurier som T. Rex, Triceratops osv.. Gråsuggor och andra överlevande arter räknas inte.

Redigerad av ElGato
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

nej enligt mig är religiorner egentligen ett sätt att berätta om moral och etik jag menar iaf hinuismen och buddhismen säger mycket sånt te.x ghandi som tog ett helt rike utan att använda våld i huvud taget relgiornerna kanske inte är sanna men dom säger ändå mycket om hur vi ska bete oss osv osv jag tror nog at relgioner ändå håller upp samhället det är iaf vad jag tror

Ett tips bara, så det blir lättare att förstå: Använd punkt, komma, osv.

Alltså tecknen: "." ","

Menade inget illa med det jag skrev ovanför. :P

Min uppfattning om religioner är inte att dom säger hur vi ska bete oss...

Däremot så lever folk efter ens religion, om ni förstår vad jag menar. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kan nog stämma på sina ställen.

Men är det inte så i alla sagor? Det finns nästan alltid en moral, eller något som är ont, något som är gott.

Dessutom, eftersom detta nu är ett filosofiskt forum, varför baka in moral och etik i religion?

Vad har gudar, helgon och mirakel med moral, etik och hur du skall uppföra dig att göra?

Skall man skrämmas in i moralen?

"Om du inte är moralisk går du inte Guds vägnar".

Varför många religioner? Varför inte bara en religion isånafall som berättar för människor om moral?

Visst är moral och levnadssätt en del av religioner, men om det skulle vara ett rättesnöre för hur människor skulle beté sig skulle det inte behövas så många religioner.

Religioner är i många fall skapade för att hålla koll på folket i landet.

Ta profeten Mohammed t.ex.

Han skrev Torah och den muslimska religionen (vilket bara är en kopia av den kristna och innehåller dessutom samma karaktärer i många avseenden), han påstod sig ha haft audienser med guds sändebud, och även med Gud själv.

Han knackade ihop en religion baserad på kristendomen och lade till ohyggliga lagar och rättesnöre.

Är det verkligen moraliskt att kvinnan inte anses vara värd lika mycket som mannen t.ex? Är det moraliskt att stena folk till döds, amputera händer på tjuvar och piska ihjäl folk.

Många religioner är helt enkelt till för att skrämma folket.

Skrämma folket till att uppträda på ett sådant sätt att staten får en lätt uppgift.

Förr i tiden var kyrkan ledare för många länder. Hur gick det för folket då?

Inkvisitioner och allt vad som hände.

Biblen användes som ett redskap för att utnyttja folket. (Inte meningen med biblen kanske, men skall ett redskap för moral och etik kunna ens vara möjligt att misstolkas så att det kan användas på detta sätt?)

Moral och etik i all sin ära.. men det är inte riktigt grundtanken med alla religioner skulle jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor