Jump to content

Valve Hammer Editor


BigBear
 Share

Recommended Posts

Visa ville att jag skulle göra en guide till Valve Hammer Editor och det har jag nu gjort, det finns redan en på engelska med i programmet men den kanske inte é så lätt att förstå så jag har gjort en här:

(Bilderna kan ta lång tid att ladda)

En sak som kan vara bra att ha är Valve Hammer Editor som finns att ladda ner här.

Efter att du intstallerat och startat programmet är det ett par inställningar som måste göras och dom har jag inte gjort en guide till, det finns en med i programmet som är lätt att förstå.

Inne i programmet så gå in på "Help" som finns i aktivitetsfönstret, sedan ner till "Help Topics", i rutan som kommer upp så klickar du på "Setup Guide" och ställ in inställningarna med hjälp av den (som sagt lätt att förstå).

Det jag gjort i den här guiden är en "låda" och en startpunkt.

Det är alltid en början.

När du öppnat programmet ser det ut så här:

Börja med att klicka på "Block Tool" (den gråa kuben till vänster).

Och dra sedan en ruta i "top (x/y)" som är banan sett uppifrån, något sånt här:

Sedan klickar du på "Browse" som finns till höger om den lilla bilden på höger sida:

Det där kommer att bli golvet och jag har valt texturen "LAB1_FLR7B".

Tryck sedan på enter.

För att se det du gjort så ser du det i 3D i rutan "camera". För att få fram det så klickar du på den röda kameran till vänster. Efter det så klickar du vart den ska sättas ut i nån av rutorna "top (x/y)", "front (y/x)" eller "side (x/z). Sedan klickar du på pricken och drar så ser du ett rött streck och det är åt vilket håll det "filmas".

En knapp som kan vara bra att använda är "Smaller Grid" och "Larger Grid" (finns vid aktivitetsfältet under "Map" och "Edit". Med hjälp av dom knapparna kan du göra rutorna mindre, dom som finns i rutorna "top (x/y)", "front (y/x)" och "side (x/z)". Om du har på t.ex minsta så kan du flytta mer detaljerat. Även göra saker tunnare, bredare, tjockare mm.

Om du vill göra golvet plattare, längre eller flytta (efter du gjort föremålet) på det så klickar du på "Selection Tool" (bilden på en pil längst till vänster, nästan högst upp) och klickar på golvet.

På bilden har jag gjort det lite tunnare

Nu ska du göra taket på "lådan".

Gör precis på samma sätt som golvet fast flytta det högre upp med hjälp av "front (y/z)" lr "side (x/z)"

Efter att du gjort taket så gör väggarna (du kunde har gjort väggarna först också).

Väggarna gör du på samma sätt som med taket och golvet bara att dom är väggar istället:

Jag har valt texturen "FIFTIES_WALL14X"

Samma sätt gör du runt hela:

Och så var lådan klar.

Nu väljer du "camera" igen och "tar dig in i lådan":

Sedan klickar du på "Entity Tool" som finns längst till vänster (den som ser lite ut som en lampa). I "Categories" som finns till höger ska den stå på "(entities)" och under på "Objects" ska den vara på "info_player_start". Sedan klickar sätter du ut var du ska starta:

Efter det så sparar du och klickar på F9 för att starta banan, då kommer detta fönster upp:

Klicka sedan på "OK" och så kommer du in i spelet:

Klart

Kan göra en guide till vatten, föremål som kan gå sönder, vapen, items, suit, fiender mm. (inte idag iaf)

Jag vet inte än hur man gör för att starta med dräckten och vapen. Eller hur man kan göra en utomhusbana så att bakgrunden syns men jag lär mig.

Men de kanske finns nån annan här på forumet som kan?

Redigerad av BigBear
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag ska göra ett rum så gör jag en solid box istället. Seden gör jag en mindre som jag "gröper ur" den stora med så att det blir en insida. Mycket lättare tycker jag :rolleyes:

Edit: Här finns lite guider på svenska!

Halflife.nu - WorldCraft, välj guide i menyn till höger.

LevelDesign.nu finns det också hammer-guider, dem finns här.

Redigerad av LoneWolF
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag ska göra ett rum så gör jag en solid box istället. Seden gör jag en mindre som jag "gröper ur" den stora med så att det blir en insida. Mycket lättare tycker jag :rolleyes:

Edit: Här finns lite guider på svenska!

Halflife.nu - WorldCraft, välj guide i menyn till höger.

LevelDesign.nu finns det också hammer-guider, dem finns här.

din lilla "idé-snooare" ^_^

på dom sidorna finns de ju också guider till olika effekter..

irc kanal för frågor m.m.:

#halflife.nu @ QuakeNet

#leveldesign @ QuakeNet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska du få veta hur du gör ett rum med en dörr ut i det fria.

1.

Börja med att göra ett golv

Sen så väljer du 3D Textured i 3D fönstret, du kan trycka på Z på tangentbordet då du har musen över 3D rutan för att kontrollera kameran med musen och röra dig fram och tillbaka i din bana.

2.

Om du blev missnöjd med texturen, väljer du en ny och trycker på den här knappen

3.

Då ser det ut så här (lite stort):

4.

Jag minskade på den och den blev såhär:

5.

Sen så kan du göra en dörr med en passande textur.

6.

Om Texturen hamnar fel så kan du använda detta:

6.2

Då kommer denna lilla ruta upp:

6.3 Välj båda sidorna på dörren (Men väljer många genom att hålla ner ctrl)

Sen kan du trycka på fit så att texturen passar perfekt.

6.4. Markera sen ena sidan av dörren och välj en textur som passar och tryck på apply. Gör en enity av dörren, välj ORIGIN blocket och dörren och gör dom till en grupp, högerklicka på någon av dom och ta Group, högerklicka på dörren och välj Tie to Enity, välj func_door_rotating.

7. Bygg sedan väggar och tak, kanske en liten lampa, själva ljuset till lampan sätter du ut på samma sätt som med info_player_start (se BigBear's guide), men du väljer 'light' iställer på info_player_start

8. Gör sedan en liten prick i mitten av dörren på sidan (inte en avlång som jag), med texturen ORIGIN (inte ORGIN).

9. Bygg sen ett block med en gräs textur, och lite murar runt om

10. Gör sedan ett block med texturen SKY som täcker hela hålet ovanför din lilla plätt men vackert gräs.

11. Sätt ut en info_player_start i den lilla vin källaren som inte är en källare utan ett rum utan vin.

12. Sätt ut en light_environment i ett hörn ute.

13. Tryck på F9 och kompilera banan

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du trycker på F9 då du vill göra en .bsp fil, bsp filen läggs i rutan på options där det står

"

Place compiled maps

"

BSP RAD och VIS och dom dära, väljer du i en annan 'flik', dessa saker hittar du i VHE mappen, där du installerade det.

dom heter qbsp.exe qrad.exe qvis.exe qcsg.exe

men om du vill att kompileringen ska gå snabbare, och bättre, så kan du använda ZHLT(Zoners Half-Life Tools).

Här laddar du hem ZHLT

i den rutan, så ska det stå sökvägen till din HL mapp, te.x. D:\spel\hl\MOD*\maps

*MOD = Vilket modifikation du gör banan till.

The-specialists = ts

Natural-Selection = ns

Counter-strike = cstrike

'vanliga' half-life = valve

Day of Defeat = dod

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt ge er lite tips hur ni sänker wpoly!

Det här är en alldeles vanlig vägg i hammer. Inget speciellt med den eller?

som ni kan se komemr det ritas upp 4 polygoner i spelet.

Hur kan vi då ändra detta? jo på det här viset!

Börja med att markera en av väggarna.

Sen väljer du Vertex Tool för at vinkla kanten på väggen 45° innåt.

Välj Selection Tool för att gå ut ur Vertex Manipulation Mode.

Gör sen samma sak med den andra väggen.

Och Voíla! Nu ritas bara 2 polygoner upp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...