BigBear Skrivet 8 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2003 (redigerad) Visa ville att jag skulle göra en guide till Valve Hammer Editor och det har jag nu gjort, det finns redan en på engelska med i programmet men den kanske inte é så lätt att förstå så jag har gjort en här: (Bilderna kan ta lång tid att ladda) En sak som kan vara bra att ha är Valve Hammer Editor som finns att ladda ner här. Efter att du intstallerat och startat programmet är det ett par inställningar som måste göras och dom har jag inte gjort en guide till, det finns en med i programmet som är lätt att förstå. Inne i programmet så gå in på "Help" som finns i aktivitetsfönstret, sedan ner till "Help Topics", i rutan som kommer upp så klickar du på "Setup Guide" och ställ in inställningarna med hjälp av den (som sagt lätt att förstå). Det jag gjort i den här guiden är en "låda" och en startpunkt. Det är alltid en början. När du öppnat programmet ser det ut så här: http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/1.jpg Börja med att klicka på "Block Tool" (den gråa kuben till vänster). Och dra sedan en ruta i "top (x/y)" som är banan sett uppifrån, något sånt här: http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/2.jpg Sedan klickar du på "Browse" som finns till höger om den lilla bilden på höger sida: http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/3.jpg Det där kommer att bli golvet och jag har valt texturen "LAB1_FLR7B". Tryck sedan på enter. För att se det du gjort så ser du det i 3D i rutan "camera". För att få fram det så klickar du på den röda kameran till vänster. Efter det så klickar du vart den ska sättas ut i nån av rutorna "top (x/y)", "front (y/x)" eller "side (x/z). Sedan klickar du på pricken och drar så ser du ett rött streck och det är åt vilket håll det "filmas". http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/4.jpg En knapp som kan vara bra att använda är "Smaller Grid" och "Larger Grid" (finns vid aktivitetsfältet under "Map" och "Edit". Med hjälp av dom knapparna kan du göra rutorna mindre, dom som finns i rutorna "top (x/y)", "front (y/x)" och "side (x/z)". Om du har på t.ex minsta så kan du flytta mer detaljerat. Även göra saker tunnare, bredare, tjockare mm. http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/5.jpg Om du vill göra golvet plattare, längre eller flytta (efter du gjort föremålet) på det så klickar du på "Selection Tool" (bilden på en pil längst till vänster, nästan högst upp) och klickar på golvet. http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/6.jpg På bilden har jag gjort det lite tunnare Nu ska du göra taket på "lådan". Gör precis på samma sätt som golvet fast flytta det högre upp med hjälp av "front (y/z)" lr "side (x/z)" http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/7.jpg Efter att du gjort taket så gör väggarna (du kunde har gjort väggarna först också). Väggarna gör du på samma sätt som med taket och golvet bara att dom är väggar istället: http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/8.jpg Jag har valt texturen "FIFTIES_WALL14X" http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/9.jpg Samma sätt gör du runt hela: http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/10.jpg Och så var lådan klar. Nu väljer du "camera" igen och "tar dig in i lådan": http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/11.jpg Sedan klickar du på "Entity Tool" som finns längst till vänster (den som ser lite ut som en lampa). I "Categories" som finns till höger ska den stå på "(entities)" och under på "Objects" ska den vara på "info_player_start". Sedan klickar sätter du ut var du ska starta: http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/12.jpg Efter det så sparar du och klickar på F9 för att starta banan, då kommer detta fönster upp: http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/13.jpg Klicka sedan på "OK" och så kommer du in i spelet: http://ninthgate.mine.nu/~BigBear/bilder/Valve%20Hammer%20Editor%20Guide/14.jpg Klart Kan göra en guide till vatten, föremål som kan gå sönder, vapen, items, suit, fiender mm. (inte idag iaf) Jag vet inte än hur man gör för att starta med dräckten och vapen. Eller hur man kan göra en utomhusbana så att bakgrunden syns men jag lär mig. Men de kanske finns nån annan här på forumet som kan? Redigerad 8 oktober, 2003 av BigBear Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Visa Skrivet 8 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2003 JAA!!! Jävligt mycke tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 8 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2003 Påminner liet om 3d gamestuido som jag gör mitt spel i! Men jag har prova Valve hammer editor förut, och jag kan lungt säga att 3d gamestudio är mycket mer avancerat! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
LoneWolF Skrivet 8 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2003 (redigerad) När jag ska göra ett rum så gör jag en solid box istället. Seden gör jag en mindre som jag "gröper ur" den stora med så att det blir en insida. Mycket lättare tycker jag Edit: Här finns lite guider på svenska! Halflife.nu - WorldCraft, välj guide i menyn till höger. På LevelDesign.nu finns det också hammer-guider, dem finns här. Redigerad 8 oktober, 2003 av LoneWolF Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTaJäGaReN Skrivet 8 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2003 När jag ska göra ett rum så gör jag en solid box istället. Seden gör jag en mindre som jag "gröper ur" den stora med så att det blir en insida. Mycket lättare tycker jag Edit: Här finns lite guider på svenska! Halflife.nu - WorldCraft, välj guide i menyn till höger. På LevelDesign.nu finns det också hammer-guider, dem finns här. din lilla "idé-snooare" på dom sidorna finns de ju också guider till olika effekter.. irc kanal för frågor m.m.: #halflife.nu @ QuakeNet #leveldesign @ QuakeNet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BigBear Skrivet 8 oktober, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2003 Edit: Här finns lite guider på svenska! Halflife.nu - WorldCraft, välj guide i menyn till höger. På LevelDesign.nu finns det också hammer-guider, dem finns här. Man tackar för dom länkarna Har mkt kvar att lära mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 9 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 kan borde skriva hur man fixar texturer, vart alla RAD, VIS, BSP och game .exe och allt det där, fgd filen INNAN du skriver en guide Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Green_Goblin Skrivet 9 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 Bra Guide,Big Bear Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BigBear Skrivet 9 oktober, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 the-copy: jo, kanske de Green_Goblin: Tack Är det nån som kan förklara hur man gör himmel? Förstår inte guiden här. Har även testat på ett sätt men det funkar ej, gör troligen fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 9 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 (redigerad) Nu ska du få veta hur du gör ett rum med en dörr ut i det fria. 1. Börja med att göra ett golv Sen så väljer du 3D Textured i 3D fönstret, du kan trycka på Z på tangentbordet då du har musen över 3D rutan för att kontrollera kameran med musen och röra dig fram och tillbaka i din bana. http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/1.jpg 2. Om du blev missnöjd med texturen, väljer du en ny och trycker på den här knappen http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/2.jpg 3. Då ser det ut så här (lite stort): http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/3.jpg 4. Jag minskade på den och den blev såhär: http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/4.jpg 5. Sen så kan du göra en dörr med en passande textur. http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/5.jpg 6. Om Texturen hamnar fel så kan du använda detta: http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/6.2.jpg 6.2 Då kommer denna lilla ruta upp: http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/6.3.jpg 6.3 Välj båda sidorna på dörren (Men väljer många genom att hålla ner ctrl) Sen kan du trycka på fit så att texturen passar perfekt. http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/6.4.jpg 6.4. Markera sen ena sidan av dörren och välj en textur som passar och tryck på apply. Gör en enity av dörren, välj ORIGIN blocket och dörren och gör dom till en grupp, högerklicka på någon av dom och ta Group, högerklicka på dörren och välj Tie to Enity, välj func_door_rotating. http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/6.5.jpg 7. Bygg sedan väggar och tak, kanske en liten lampa, själva ljuset till lampan sätter du ut på samma sätt som med info_player_start (se BigBear's guide), men du väljer 'light' iställer på info_player_start http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/7.jpg 8. Gör sedan en liten prick i mitten av dörren på sidan (inte en avlång som jag), med texturen ORIGIN (inte ORGIN). http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/8.1.jpg 9. Bygg sen ett block med en gräs textur, och lite murar runt om http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/9.jpg 10. Gör sedan ett block med texturen SKY som täcker hela hålet ovanför din lilla plätt men vackert gräs. http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/10.jpg 11. Sätt ut en info_player_start i den lilla vin källaren som inte är en källare utan ett rum utan vin. http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/11.jpg 12. Sätt ut en light_environment i ett hörn ute. http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/12.jpg 13. Tryck på F9 och kompilera banan Redigerad 9 oktober, 2003 av the-copy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 9 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 Så här såg det ut för mig: http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/ingame1.jpg och ute: http://w1.650.telia.com/~u65013726/VHE/ingame2.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BigBear Skrivet 9 oktober, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 (redigerad) OMG Tack för den guiden, ska genast börja *edit funkade perfekt Redigerad 9 oktober, 2003 av BigBear Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 9 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 varsego, jag editerade den lite, nu borde dörren snurra... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zane Skrivet 9 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 men hur kör jag banorna vart lägger jag .map filen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 9 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 (redigerad) Du trycker på F9 då du vill göra en .bsp fil, bsp filen läggs i rutan på options där det står " Place compiled maps " BSP RAD och VIS och dom dära, väljer du i en annan 'flik', dessa saker hittar du i VHE mappen, där du installerade det. dom heter qbsp.exe qrad.exe qvis.exe qcsg.exe men om du vill att kompileringen ska gå snabbare, och bättre, så kan du använda ZHLT(Zoners Half-Life Tools). Här laddar du hem ZHLT i den rutan, så ska det stå sökvägen till din HL mapp, te.x. D:\spel\hl\MOD*\maps *MOD = Vilket modifikation du gör banan till. The-specialists = ts Natural-Selection = ns Counter-strike = cstrike 'vanliga' half-life = valve Day of Defeat = dod Redigerad 9 oktober, 2003 av the-copy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 9 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2003 Tänkt ge er lite tips hur ni sänker wpoly! Det här är en alldeles vanlig vägg i hammer. Inget speciellt med den eller? http://ninthgate.mine.nu/~Mikolan/images/hammer1.jpg som ni kan se komemr det ritas upp 4 polygoner i spelet. http://ninthgate.mine.nu/~Mikolan/images/hammer2.jpg Hur kan vi då ändra detta? jo på det här viset! Börja med att markera en av väggarna. http://ninthgate.mine.nu/~Mikolan/images/hammer3.jpg Sen väljer du Vertex Tool för at vinkla kanten på väggen 45° innåt. http://ninthgate.mine.nu/~Mikolan/images/hammer4.jpg Välj Selection Tool för att gå ut ur Vertex Manipulation Mode. Gör sen samma sak med den andra väggen. http://ninthgate.mine.nu/~Mikolan/images/hammer5.jpg Och Voíla! Nu ritas bara 2 polygoner upp! http://ninthgate.mine.nu/~Mikolan/images/hammer6.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 10 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2003 hmm... vill kommentera den.... en polygon är en sida av ett objekt, inte hörnen, på ett block så visas det 6 polygoner. och din guide funkar perfekt om man vill sänka r_speeds , ett annat trick är att använda texturen NULL på sidorna som man inte vill ska synas eller ritas upp Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BigBear Skrivet 11 oktober, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2003 Är de nån som vet hur man gör för att starta med dräkten på sig och med nått vapen? Då menar jag inte att placera ut dräkten/vapen vid starten. Jag menar precis så som de är på MP banor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 11 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2003 om man spelar dom genom att välja LAN eller internet så får man dräkten och pikkan utomatiskt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AE_Dave Skrivet 13 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2003 Ujj Copy! Hehe btw kollade in din tutorial här och kom på en sak: fgd'n till tlr... hehe hade glömt den. Men nu har jag tagit upp arbetet på den igen och jag tror jag hinner klart med den antingen tills november eller december... Snart får du äntligen sätta tänderna i den Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.