Zyber Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 Nu råkar det vara så att det inte finns någon lag. Det finns en gräns, det är inte det samma som lag. För att inneha vapen av typen airsoft krävs det ingen licens, därav är det inte olagligt för omyndig person att ineha eller skjuta med ett sådant vapen. Jodå, det finns en lag! Vapenlagen kallas den! http://www.polisen.se/PSUser/frameset.jsp?...1&pageversion=1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ElGato Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 Hmm.. jag har läst det där nu men jag ser inte att den lagen gäller på airsoft guns. Det kan göra det, men om det gör det så är inte lagen utformad på ett sådant sätt så att man uppfattar den rätt. Jag läser juridik, efter att ha läst det där om vapenlagen på polisens sida är jag fortfarande inte övertygad om att vapenlagen gäller Airsoftguns. Det hade inte gått att använda den texten i ett fall gällande vårdslöshet av Airsoftgun ialafall.. Men jag skall kika runt lite i lagboken, det måste nämligen finnas bestämmelser för vad som anses vara ett hand eldsvapen eller inte, annars kan man inte anpassa vapenlagen till Airsoftguns. Om det nu Är ett licensvapen så begår i sådana fall alla butikskedjor runt om i landet lagöverträdelse dagligen eftersom det är butiken, framförallt säljaren, som är ansvarig för vad som säljs och till vem. Jag har då inte sett någon butik skylta nån gång med att Airsoft gun är ett licensvapen, inte heller har jag blivit ombedd att visa licens när jag köpt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 (redigerad) Hmm.. jag har läst det där nu men jag ser inte att den lagen gäller på airsoft guns. Det kan göra det, men om det gör det så är inte lagen utformad på ett sådant sätt så att man uppfattar den rätt. Jag läser juridik, efter att ha läst det där om vapenlagen på polisens sida är jag fortfarande inte övertygad om att vapenlagen gäller Airsoftguns. Det hade inte gått att använda den texten i ett fall gällande vårdslöshet av Airsoftgun ialafall.. Men jag skall kika runt lite i lagboken, det måste nämligen finnas bestämmelser för vad som anses vara ett hand eldsvapen eller inte, annars kan man inte anpassa vapenlagen till Airsoftguns. Om det nu Är ett licensvapen så begår i sådana fall alla butikskedjor runt om i landet lagöverträdelse dagligen eftersom det är butiken, framförallt säljaren, som är ansvarig för vad som säljs och till vem. Jag har då inte sett någon butik skylta nån gång med att Airsoft gun är ett licensvapen, inte heller har jag blivit ombedd att visa licens när jag köpt. Soft Air Gun Soft Air Gun är regelmässigt ett luftvapen som betraktas som ett så kallat effektbegränsat vapen. För att få ha ett sådant vapen utan tillstånd krävs att man har fyllt 18 år. Det innebär alltså att den som inte fyllt 18 år alltid måste ha vapenlicens. Lånas vapnet ut till någon under 18 år ska det ske under uppsikt. Målskytte Målskytte bör bedrivas i ordnade former, i första hand i en skytteförenings regi vid någon skjutanläggning. Soft Air Gun används mest vid så kallade krigsspel som arrangeras på en speciell bana. Vad säger lagen? För att läsa mer om vad som gäller för att få skjuta med luftvapen, bland annat Soft Air Gun, se 3 kap. 6 § Ordningslagen (1993:1617). För att läsa mer om effektbegränsat vapen se 2 kap. 1 § Vapenlagen (1996:67) och 1 kap. 2 § Vapenförordningen (1996:70) Står Här: http://www.polisen.se/PSUser/frameset.jsp?...1&pageversion=1 Redigerad 6 oktober, 2003 av Mikolan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 Ja det är en lag på att man måste vara 18 år fast man får "spela" Airsoft när man är 16 år om man har en bevakare som är med och spelar. Det finns också en annan lag på Airsoft, ett helautomatiskt luftvapen får inte ha hårdare anslagskraft än 1 joule och en semiautomatisk eller med matelrörelse får inte ha hårdare anslagskraft än 3 joule. Om man ska använda ett luftvapen över dessa fränser så krävs licens. Det finns ett undantag på paintball vapen som är semiautomatiska och överskrider gränsen, det finns många airsoft spelare som anser att detta undantag även ska gälla airsoft. Elgato: Jag hade för mig att det hette omloppsbana men jag kan ju ha fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Antonetti Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 åååhh ja drömde en dröm i natt det började me att min mamma , min bror och jag va i en modellbutik och så sa ja till mamma att hon skulle fråga om det fanns colt soft air gun och det fanns det i naturlig storlek! (det finns ju men ändå) å så köpte min mamma den.. det konstiga va att man skulle bygga ihop den fan va skönt å ha en colt då skulle ja peppra ner alla på softis krig har redan gjort det med en liten colt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 Eller en Heckler & Koch eller Thompson eller Steyr. Du kan väl specificera dig lite mer angående vapnet du menade Antonetti? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Antonetti Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 Eller en Heckler & Koch eller Thompson eller Steyr. Du kan väl specificera dig lite mer angående vapnet du menade Antonetti? spicifiera?? det räcker med en colt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Speeder Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 (redigerad) Inga sånna lekvapen Jag skjuter med luftgevär och kaliber .22 (Riksfinalen i .22 avgjordes i lördags. numera är jag 3:a i sverige i min åldersgrupp) och jag kanske ska köpa ett sånt här: Övre vapnet = luftgevär och undre .22 Redigerad 6 oktober, 2003 av Speeder Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Terminator Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 Inga sånna lekvapen Jag skjuter med luftgevär och kaliber .22 (Riksfinalen i .22 avgjordes i lördags. numera är jag 3:a i sverige i min åldersgrupp) och jag kanske ska köpa ett sånt här: Övre vapnet = luftgevär och undre .22 e de soft air guns? håll di till tråden Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 spicifiera?? det räcker med en colt Colt är ett märke. Fattade du inte vad jag menade genom att rabla upp massa andra märken? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Antonetti Skrivet 6 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2003 Colt är ett märke. Fattade du inte vad jag menade genom att rabla upp massa andra märken? öhhm.. näe? MEN SKIT I DET.. och du speeder ja har fan ett luftgevär så håll käften.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ElGato Skrivet 7 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2003 Där ser man.. där ser man.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Speeder Skrivet 7 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2003 och du speeder ja har fan ett luftgevär så håll käften.. Vad är det för modell? Och du kommer snart att få ett salongsgevär? Ta det lite lugnt. @Terminator: Jag sa faktiskt "inga sånna lekvapen" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Antonetti Skrivet 7 oktober, 2003 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2003 Vad är det för modell? Och du kommer snart att få ett salongsgevär? Ta det lite lugnt. @Terminator: Jag sa faktiskt "inga sånna lekvapen" förlåt ja va på dåligt humör nyss och då gick det ut för er dampar i bland det e min farbrors luftgevär Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts