Blaque Skrivet 24 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 Såg på kulturnyheterna nyss och de berättade om en nystartad svensk sajt, Piratbyrån. Sajten har skapats för att "stödja alla de som i strid mot rådande uppfattningar om upphovsrätt kopierar information och kultur fritt", som de själva uttrycker det. På sajten finns det bl.a. massa olika guider: Att rippa DVD, Lär dig tanka med DC++ är två av dem. Recensioner av olika fildelningsprogram, hur man får tag på cracks och serialkeys finns under "Tips&Trix". Hela sajten är väldigt seriöst gjort och i inslaget i Kulturnyheterna intervjuade de en av skaparna. Det verkar som de vill göra något slags "uppror" mot hela den kommersiella världen. På Info-avdelningen står det exempelvis: Allt material på Piratbyrån är befriat från copyright. Använd det som du känner för. Sprid det vidare. Sno vad du vill ha. Lägg till, ta bort, ändra och förbättra. Eller varför inte skriva ditt eget namn under och påstå att det är du som skapat det? Piratbyråns raka motsats är väl Antipiratbyrån som jobbar för att "möta hotet med den ökande piratkopieringen". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 24 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 hehe, grymm sida men dom får väl inte ha den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 24 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 Ojdå, snacka om att provocera Tror den kommer att stängas ner ganska snart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 24 september, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 hehe, grymm sida men dom får väl inte ha den? Mycket tveksamt... De som gjort sajten verkar vara extremt ultra-liberala, allt ska vara fritt. Men samtidigt är det ju en bra motpol mot exempelvis Antipiratbyrån som jobbar för (och med?) de stora multinationella företagen... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jodan Skrivet 24 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 Shit, teamet bakom den där hemsidan måste vara ute på riktigt hal is. snart kommer nått otreligt hända. =/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 24 september, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 Jag fattar inte riktigt det här! E-postadress, telefonnummer, postadress, allt har de skrivit ut. Nästan som det är ett företag!? Dessutom skriver de: Piratbyrån ställer gärna upp på intervjuer, debatter och liknande. Verkar nästan lite skumt, sen när vill piratkopierare träda fram i ljuset?.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zane Skrivet 24 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 (redigerad) annars kommer dom ju tas som vilken piratkopierings grupp som helst och bli nerstängda om dom kommer lite överallt och sånt kanske dom får vara kvar Edit: tänk om nån gör en mirror av dom och sen lägger upp det på piratbyrån.se typ då har dom inte mycke och säga till om Redigerad 24 september, 2003 av Ade Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
LoneWolF Skrivet 24 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 (redigerad) Såg den på buzz. Bra att någon vågar ställa upp och säga emot! Edit: Lite många stavfel där...... Redigerad 24 september, 2003 av LoneWolF Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Visa Skrivet 24 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 (redigerad) Det är bra att nån tar ställning och säger emot, även om WareZ mm. är olagligt. Alla har någon gång gjort något olagligt. *edit* Jag ska tanka ner hela sidan till min HD Redigerad 24 september, 2003 av Visa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 24 september, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 september, 2003 Folkradion i P3 hade ett inslag idag om Piratbyån och piratkopiering i allmänhet. Rasmus Fleischer från Piratbyrån intervjuas och sen "möts" Fleischer och Henrik Pontén från Svenska antipiratbyrån. >> Finns att lyssna på här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 25 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 Bra sätt att bli (ö)känd på... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 25 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 Häftig sida, skumt att sådanna är lagliga egentligen. Men, det är trots allt inte Kazaa och/eller DC (exempell) som är olagliga, utan användarna. Men, dom som skapade dessa program gjorde det nog inte för att tanka shareware's och byta familjebilder med varandra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 25 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 Jag ska tanka ner hela sidan till min HD hur? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 25 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 Finns faktist proggs för det, i alla fall som tar hem bilder Iofs fattar jag inte vittsen med det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 25 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 När man hade 56k var det ganska bra men inte nu längre... Dessutom fungerar det inte så bra nu när de flesta sidorna är dynamiska server-side script (PHP, ASP). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 25 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 När man hade 56k var det ganska bra men inte nu längre... Dessutom fungerar det inte så bra nu när de flesta sidorna är dynamiska server-side script (PHP, ASP). Kan väl vara kul (inte vet jag, men kanske det ) att ha hela sidan nerladdad, ifall att det stängs Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 25 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 Kan väl vara kul (inte vet jag, men kanske det ) att ha hela sidan nerladdad, ifall att det stängs Jo, men den funkar inge vidare om den är byggd i t.ex php. (Vilket det är ganska många som gör! Dessvärre så är det också många som använder asp. ) Om ni undrar varför jag hatar asp så beror det på: Skapat av m$ Kostar pengar Är mycket sämre än php Använder man oftast med IIS IIS är också gjort av m$ IIS är nästan bara ett stort säkerhetshål Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 25 september, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 Jo, men den funkar inge vidare om den är byggd i t.ex php. (Vilket det är ganska många som gör! Dessvärre så är det också många som använder asp. ) Om ni undrar varför jag hatar asp så beror det på: Skapat av m$ Kostar pengar Är mycket sämre än php Använder man oftast med IIS IIS är också gjort av m$ IIS är nästan bara ett stort säkerhetshål Varför skulle det inte gå att tanka hem PHP-sajter? Det har jag gjort flera gånger, brukar använda shareware-programmet WebZIP. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 25 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 Varför skulle det inte gå att tanka hem PHP-sajter? Det har jag gjort flera gånger, brukar använda shareware-programmet WebZIP. Jag sa aldrig att det INTE går... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Visa Skrivet 25 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2003 Jag använder... Hmm vad heter det nu, fråga Ade Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts